Wednesday, October 27, 2010

Jom gugur bayi!

Gugurkan bayi memang dibolehkan..tapi dengan sebab tertentu sahaja..contohnya bayi yang mampu mengancam nyawa ibu yang mengandung..kalau nak gugur bayi sebab tak berbapa memang tak boleh! diulangi; TAK BOLEH! hal ni memang serius..tau tak macam mana proses pengguguran bayi dijalankan? Aku berani jamin kalau korang tau mesti korang akan takut nak gugurkan kandungan..tapi aku tau korang tak akan buat benda yang tak elok ni kan..pembaca blog aku semuanya baik-baik..kan? kan?

Ada 2 kaedah untuk gugurkan kandungan secara paksaan:-
  • Pengguguran perubatan
  • Pengguguran pembedahan
Pengguguran perubatan ini jugak dikenali sebagai pengguguran kimia..selalunya pengguguran ini akan dilaksanakan untuk kandungan yang masih awal..masa ni bayi belum cukup sifat lagi..doktor akan gunakan bahan kimia untuk gugurkan janin..

Pengguguran perubatan pulak ada 3 cara..Cara ini berbeza mengikut usia kandungan..tiga cara tersebut adalah:-

  • Penyedutan vakuum..kaedah ini digunakan untuk kandungan yang berusia kurang dari 12 minggu..penyedutan ini terbahagi kepada dua iaitu manual ataupun mesin..uish! seram sejuk aku dengar.
  • Kaedah seterusnya adalah D&E iaitu dilatasi dan pembuangan..yang ni untuk bayi yang berusia 15-24 minggu..na tau macam mana kaedah ni? Setiap bahagian bayi akan dikepit dan ditarik satu persatu..kepala bayi akan ditarik akhir sekali selepas diremukkan..tak dapat bayangkan weyh!!
  • kaedah D&E jugak akan digunakan untuk kandungan yang berumur lebih dari 24 minggu..cuma kali ni doktor tak akan tarik satu persatu tapi keseluruhan bayi tersebut! Doktor akan sedut otak bayi supaya remuk dan senang untuk ditarik keluar..aiyak! Lagi seram aku dengar....
kaedah penyedutan vakuum


kaedah D&E berperingkat

kaedah D&E keseluruhan


Setiap pengguguran mesti ada kompilasi..ya! Memang sakit..menyakitkan sampai korang tak tahan..antara kompilasi tersebut ialah:-

  • pangkal rahim akan terkoyak
  • rahim tertembus
  • pendarahan yang sangat teruk
  • jangkitan pada organ pembiakan
  • kemandulan
  • kematian akibat kompilasi bius,jangkitan yang tak terkawal dan pendarahan teruk!
Hah! Berani ke nak gugurkan kandungan? Fikir dulu sebelum buat...

2 comments:

Kazrina said...

Fuh, bahaya bunyinya tajuk entry ni.

diver said...

yelah...kalo korg nak tawu,kaedah pengepit tu,doktor tu akan kepit kpla baby tu smpai bunyi 'pap'..haha...kejam gila..