Tuesday, September 28, 2010

Pengemiskah mereka?

Korang pernah tak singgah mana-mana stesen minyak lepas tu korang nampak seorang remaja lebih kurang umur belasan tahun pegang kalendar,pakai sling bag(selalunya la)? Ala bukan dekat stesen minyak je,kadang-kadang dekat bank,kedai makan,sampaikan tempat basuh kereta pun ada..

Aku tak kisah kalau diorang ni nak mintak derma..tapi dalam resit tu dia terus tulis RM10..nak tanya sikit yer..kalau dia dah siap-siap cetak RM10 dekat resit tu,derma ke namanya tu? Kadang-kadang kesian aku tengok diorang ni..

Ada sekali tu aku isi minyak dekat satu stesen minyak..ada seorang remaja lelaki ni pakai sling bag minta derma..tapi bila aku singgah stesen minyak yang seterusnnya ada lagi seorang remaja lelaki yang memakai baju yang sama dengan remaja pertama tadi..sekolah diorang pun sama..

Aku sebenarnya bukan nak menghina mereka ni..aku tahu diorang ni TERPAKSA dan DIPAKSA..apa yang kita patut panggil golongan macam ni? Pengemis? Hina sangatkah orang dipaksa macam diorang ni dipanggil pengemis..aku dapat rasakan yang diorang ni tersepit antara keadaan..
gambar hiasan..dari pakcik Google

Niat diorang ni nak belajar dah disalahgunakan oleh pihak tertentu..niat mereka ni mulia tapi kenapa diorang ni dilayan macam pengemis..kadang-kadang aku tau diorang ni terpaksa keluarkan duit sendiri sebab malu nak minta derma dengan cara yang macam tu..

Buat pihak sekolah,kenapa biarkan pelajar sekolah korang buat macam tu? Kenapa suruh mereka buat macam tu? Kenapa paksa mereka buat macam tu? ya! memang mulut diorang tak kata yang mereka ni tak suka tapi dalam hati siapa yang tahu..tugas cari dana untuk pihak sekolah bukan atas bahu pelajar..tapi atas bahu pihak sekolah..mak bapak pelajar ni dah amanahkan pihak sekolah untuk ajar anak diorang jadi orang yang berguna..bukan suruh pihak sekolah ajar anak diorang jadi pengemis..

iznulmuazim: ada banyak lagi cara untuk cari dana untuk sekolah..

No comments: