Sunday, September 26, 2010

Untuk semua yang bergelar pelajar

Tak lama lagi student yang ambil PMR akan bercuti..lepas tu student yang ambil SPM pulak..tak lama lepas tu student universiti pulak yang akan bercuti semester..korang dah ada plan apa yang korang nak buat masa cuti nanti? nak duduk rumah je?? biar betul??! cuti tu lama wahai rakan-rakanku..aku yakin korang hanya seronok untuk sebulan yang pertama je..lepas tu mula la macam kera kepanasan sebab dah bosan sangat duduk lama kat rumah..

Aku cadangkan dekat korang supaya cari la kerja sambilan..banyak sebenarnya faedah kalau korang kerja masa cuti ni..salah satunye korang dapat tingkatkan keyakinan diri korang..korang nak tau tak dulu aku kerja apa lepas SPM?? Aku kerja dekat kantin sekolah..haha..mula-mula memang malu tapi dah lama-lama rasa seronok pulak..bila korang berurusan dengan orang lain baru la korang boleh tingkatkan kemahiran komunikasi masing-masing..macam aku dulu sebenarnya aku tak nak pun kerja..tapi sebab kawan aku ajak jadi aku ikot la..aku ingat nak kerja seminggu je tapi tengok-tengok sampai tiga bulan aku kerja..haha..

Lagi satu,bila korang kerja ni korang dapat isi masa korang tu dengan lebih berfaedah..bukan asyik nak mengadap TV,main game ,FB,makan,lepas tu tido..semua tu sia-sia je..kalau korang kerja ,duit pun dapat..tapi korang jangan joli pulak..simpan! jangan ikut macam aku dulu..dulu duit gaji aku guna beli kasut,seluar,baju,macam-macam lagi la..tapi puas hati la jugak sebab aku tau kemana perginye duit tu..

Aku tau ada diantara korang ni yang rasa macam-macam masa mula-mula nak kerja..aku pun dulu macam tu jugak..aku memang rasa tak nak kerja dah dulu..tapi kawan punya pasal aku ikut jugak dia pergi kerja..last-last dapat jugak pengalaman+fulus2..hehe..kalau korang nak kerja glamour sikit korang kerja la McD ke,KFC ke,Pizza Hut ke..tak pun kerja je kantin macam aku dulu..glamour jugak! tapi dalam kalangan budak sekolah la..hehe

iznulmuazim cakap: bila dah kerja baru korang tau nilai duit

4 comments:

=Terence= said...

ak buat thesis :(

iznulmuazim said...

buat thesis xpela bro..lepas neh gaji ribu-ribu ..hehe

=Terence= said...

hahahaa . skrng keje susah nk cari dohh . huhu ~ ntah bile la ak nk beli iphone ni .haha

iznulmuazim said...

kita keje cuci kapal dah la terence..buang barnacles kat kapal..haha